Thursday, July 23, 2009

Cucur Ikan Bilis

Jangan terkejut semua, ari ni nak wat entry masak2. Wat menda ni hari ahad lepas. Nak update awai lagi tp kena jawab tag dulu. Pastu lak aku dah tak dok depan pc sbb kena turun line jd operator. Operator mogok sbb gaji derang dah 5 bulan tak dibayar..... cian kan... maka kami la plak yang jadi mangsa.... seronok la untuk 2 hari yang pertama... tp penat ok.... tp klu dah banyak2 hari...plzzz....Allah saja yang tahu...

Terus ker entry masak yer .....















Selalunya klu aku wat cucur ni sama ada pakai soda ataupun baking powder or dua2 tak letak.... tp hari tu ada terbaca kat Myresipi (sori x ingat tuan punya resipi)... dia pakai Mauripan.... try la tgkkan.. jadi macam mana.... Lain2 bahan aku ikut citarasa aku lerr ya...

Hasilnya memuaskan ...tidak berminyak, lembut walaupun hingga esok pagi....klu makcik yg meniaga cucur udang goreng pakai senduk tu.. aku rasa inila caranya...kecuali ada sikit rasa pahit..aku rasa next time wat kena kurangkan yis sedikit....

Resipi (Cara aku la):

3 Cawan Tepung gandum
1 1/2 cawan air (klu tak cukup boleh tambah)
1 sudu kecil mauripan (next time aku akan kurangkan ke 1/2 sudu kecil)
1 biji telur
1 biji bawang besar
segenggam ikan bilis
1 sudu makan gula
garam secukup rasa
serbuk kunyit secukup rasa
daun kucai dipotong
cili padi diracik
serbuk perasa (jika suka)

Cara-cara.
1. Blendkan telur, air dan bawang besar dan ikan bilis.
2. Ratakan yis dan serbuk kunyit bersama tepung
3. Masukkan bahan yang telah diblend ke dalam tepung dan gaulkan sehingga sebati.
4. Perasakan dengan garam dan gula
5. Akhir sekali masukkan cili padi, kucai, ikan bilis.
6. Perap selama 30 minit sebelum digoreng....

Klu minat boleh la dicuba ya....

No comments: