Tuesday, August 11, 2009

Ayam Masak Sambal Bermadu

Nak cerita sal madu dulu...
(sekadar berkongsi pengalaman sendiri ...klu ada yang nak amalkan ok aje... tp jangan la ikut perangai saya yg melanggar pantang walau tahu badan sendiri tak sekuat mana)

Banyak khasiatnya madu nihh... saya sendiri pun dah merasai keajaiban khasiat madu nihhh.. Saya mengamalkan mengambil madu semasa berpantang Mahirah (anak no 2). Mmg badan terasa amat sihat berbanding selepas habis saya berpantang Nabilah (anak no 1). Tetapi disamping tu adala juga amik ubat tradisional kampung yang sama masa pantang anak sulung. Mula-mula tu tiap2 hari la amik madu bersama telur ayam kampung dah lama skit tuh amik madu sesudu pagi sesudu malam lagi makin lama ikut mood dan tahap kesihatan la....

Orang cakap seeloknya berpantang laksa selama setahun bagi orang yang baru lepas bersalin.. tetapi diri ini amatla degil dek kerana tak tertahan penangan bauan laksa itu... jadi setiap kali makan laksa maka kenala... sediakan madu.... kalau terasa seram sejuk badan tuhh maka ubat dia adalah madu la... sehari selepas tuhh badan dah kembali seperti sedia kala... kalau telan paracetomol sj sekejap ja badan akan ok tetapi selepas ja 6-7 jam dah seram sejuk balikk....

OK, menu simple untuk bekal lunch ari ni.... sesuai sgt la untuk orang macam saya yang selalu nak masak yang cepat jerr....

Bahan-Bahan
3 senduk cili kering yang dikisar bersama bawang besar ( sy selalu wat stok kat esbok ni)
4 sudu makan madu
2 sudu makan sos tiram
gula sedikit ja
garam
Ayam diperap garam dan kunyit dan digoreng separuh masuk

Cara-caranya
1. Tumis bahan cili yang dikisar bersama bawang besar. Masak sehingga pecah minyak.
2. Masukkan madu, diikuti sedikit sos tiram, gula dan garam secukup rasa.
3. Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak... siapp...

Ada kelainan dari sambal tumis biasa... sedap juga walau sempoi sgt...

1 comment:

blogresipi said...

Salam ziarah... time kasih sudi link kite... kite pon dah add link die..nak panggil ape ek? Kite Ijan, umur 28 :D. lg satu nak tanya, madu tue amal minum satu sudu setiap hari mcm tu ke lepas bersalin? kalo tak mo mkn dgn telur aci tak? hehehe...